Home > Expertises > Oneerlijke reclame

Over Oneerlijke reclame

Waarvoor kunt u bij ons terecht?
Wanneer iemand op een oneerlijke manier reclame maakt (bijvoorbeeld door een onjuiste vergelijking of kleinerende uitlatingen), kan dit grote gevolgen hebben voor uw business. Daar moet dan zo spoedig mogelijk een oplossing voor komen. En ook wanneer u daar zelf van wordt beschuldigd, wilt u dat dat snel tot een goed einde wordt gebracht.

Wilt u:

  • Zorgen dat iemand stopt met het maken van oneerlijke reclame?
  • Een sommatiebrief sturen vanwege de schade die u daardoor lijdt?
  • Een partij dagvaarden vanwege de schade die u daardoor lijdt?
  • Advies over hoe reclame eerlijk kan worden ingestoken?
  • Een reactie sturen op een ontvangen sommatiebrief of dagvaarding?

Hiervoor kunt u bij ons terecht. Wij proberen bij conflicten altijd eerst om er samen met de wederpartij uit te komen. Dat scheelt u tijd, zorgen en kosten. Lukt dat niet, dan gaan we voor het beste resultaat via de rechter.

Wat is oneerlijke reclame?
Reclame kan om verschillende redenen oneerlijk zijn. Ten eerste kan de oneerlijkheid eruit bestaan dat de reclame misleidend is. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een verkeerde voorstelling van zaken met betrekking tot de herkomst van producten, de prijs of welke (bekende) bedrijven hun medewerking ergens aan hebben verleend. Denk zoal aan de suggestie dat het om originele producten gaat, terwijl eigenlijk andere (merkloze) artikelen worden verkocht. Ten tweede is het mogelijk dat reclame waarin de concurrent (impliciet) wordt vergeleken, oneerlijk is. Dat zit hem dan bijvoorbeeld in het feit dat de advertentie kleinerend is, verwarring schept of bepaalde kenmerken niet objectief vergelijkt.

Claims
Is reclame oneerlijk, dan is dat onrechtmatig vanuit de adverteerder. Dit heeft uitzonderlijke gevolgen. Zo is het aan de adverteerder om te bewijzen dat de reclame wél juist en volledig is. Lukt dat niet, dan kan de reclame verder worden verboden. Daarnaast kan iedereen, die schade heeft geleden door oneerlijke reclame, in principe ook een rectificatie eisen.

Natuurlijk kan men (na het schrijven van een sommatiebrief) naar de rechter om dit alles af te dwingen en de reclame offline te krijgen. Een andere optie is om de Reclame Code Commissie te notificeren, die vergelijkbare rechtsregels hanteert. Dat is een goedkopere (en vaak snellere) optie om bepaalde reclames verder tegen te houden. Wij hebben ruime ervaring in het voeren van procedures bij zowel de rechter als de Reclame Code Commissie.

Eerste aanspreekpunt

a1daa090c0bc1739ac37f3d8bd90b7d7_f321

Nanda de Jongh-Ruyters
Partner/Advocaat

+31 76 530 00 50
+31 6 48 26 69 96
ndejongh@bright-advocaten.nl

Onze andere specialisten

Anniek Schalekamp

Advocaat
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50
+31 6 51 33 63 15

Mark Buijnsters

Advocaat
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50
+31 6 41 60 63 73

Lotte van Gorp

Jurist
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50

Anne Marie Elsman

Jurist
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50

Gerelateerde vlog

Reclamerecht