Home > Expertises > Oneerlijke concurrentie

Over Oneerlijke concurrentie

Concurrentie is een groot goed. Het stimuleert innovatie, zorgt voor een gezonde economie en maakt dat er ruimte is voor nieuwe marktpartijen. Er bestaan natuurlijk wel grenzen. Het is niet de bedoeling dat op een oneerlijke manier van andermans inspanningen wordt geprofiteerd. Daarvoor bestaan al verschillende regimes, bijvoorbeeld het merkenrecht, modellenrecht en auteursrecht. Maar wat nu als een concurrent op een andere manier oneerlijk meelift? Is daar iets tegen te doen? En hoe zit dat met (vergelijkende) reclame?

Wanneer u geconfronteerd wordt met een publicatie op het internet over uw bedrijf, een online promotieactie gaat organiseren, merkt dat iemand uw (onbeschermde) product namaakt, of als u misschien zelf uw concurrent wilt gaan vergelijken in reclame, krijgt u met bepaalde rechten te maken. Reclamerecht, slaafse nabootsing en regelgeving over kansspelen zijn dan bijvoorbeeld zaken waar u rekening mee moet houden.

Wat hebben reclamerecht, slaafse nabootsing en regelgeving kansspelen met elkaar te maken?

Reclamerecht

Het maken van reclame is onderworpen aan de nodige juridische haken en ogen. Zo mag u geen onrechtmatige uitingen doen en mag u geen misleidende of onjuiste vergelijkende reclame maken.

Het expliciet dan wel impliciet in reclame noemen van een concurrent om uzelf daarmee te vergelijken, wordt vergelijkende reclame genoemd. Er zijn verschillende vormen van vergelijkende reclame. Zo kunt u de namen of merken van een concurrent expliciet noemen of kan het gaan om een vergelijking met een bepaald product of bedrijf zonder dat daar in de reclame direct naar wordt verwezen. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij uitingen, zoals “Dé nummer 1” of “Gegarandeerd de voordeligste prijzen”.

Wilt u vergelijkende reclame maken? Dan moet deze reclame aan bepaalde eisen voldoen en mag deze niet misleidend zijn. Misleidende reclame is namelijk in elke vorm verboden. Een consument mag niet worden misleid door bepaalde uitingen in de reclame over bijvoorbeeld kenmerken van een product of dienst. Het is wel mogelijk in een reclame producten en diensten te vergelijken die in dezelfde behoeften voorzien of die hetzelfde doel hebben. Wel moeten deze vergelijkingen relevant en te controleren zijn. Het is uiteraard niet toegestaan om met vergelijkende reclame afbreuk te doen aan de reputatie van een concurrent of te profiteren van diens merkpositie. Dit is bijvoorbeeld het geval als door de reclame verwarring optreedt, iemand zich kleinerend uitlaat over een concurrent, iemand zijn producten voorstelt als imitatie of namaak, etc.

Daarnaast kunnen reclame-uitingen, maar ook andere uitingen in bijvoorbeeld reviews, onrechtmatige teksten bevatten. Over de grens of een bepaalde uiting wel of niet toelaatbaar is bestaat veel rechtspraak. In beginsel staat het iedereen vrij publiekelijk kritisch, informerend, opiniërend en waarschuwend zijn (negatieve) mening te uiten, maar nodeloos grievende bewoordingen zijn onrechtmatig.

Lees meer over reclame recht

Kansspelen

Kansspelen, zoals loterijen, krasloten, maar ook prijsvragen zijn onderwerpen aan de regelgeving over kansspelen. Het is erg belangrijk deze regelgeving na te leven. Zo dienen alle spelers die meedoen aan een kansspel de prijs te kunnen winnen en geen invloed te hebben op dit spel. De regels omtrent kansspelen moeten onder andere de spelers wijzen op de risico’s die kansspelen met zich meebrengen. Denk hierbij aan het risico om bijvoorbeeld gokverslaafd te raken. Voor het organiseren van kansspelen is in veel gevallen een vergunning nodig. Ook voor het promoten van kansspelen moet u zich houden aan strenge regels, zowel uit de wet als aan de regels opgesteld door de Reclame Code Commissie.

Voor promotionele kansspelen is niet een vergunning nodig, maar moet wel worden voldaan aan de regels in de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Dat houdt onder meer in dat er een maximum prijzenpot is, en dat de spelers goed moeten worden geïnformeerd.

Lees meer over oneerlijke reclame

Slaafse nabootsing

Oneerlijke concurrentie gaat ook verder dan enkel het maken van (onjuiste) reclame. Het kan ook onrechtmatig zijn om andermans product na te maken.

Deze situatie ziet niet op het geval dat een dergelijk product is beschermd door een recht, zoals auteursrechten of een merk. Het gaat hier om het geval dat een onbeschermd product of ontwerp wordt nagemaakt door een ander, waardoor verwarring kan ontstaan. Ook wanneer producten niet (meer) auteurs- of modelrechtelijk worden beschermd, kunnen die namelijk alsnog bescherming genieten via de achterdeur van de slaafse nabootsing. Dit houdt in dat men onrechtmatig kan handelen door iemand anders zijn product na te bootsen.

Uitgangspunt blijft overigens gezonde concurrentie: kopiëren van andermans producten mag, ook wanneer u daardoor een ander concurrentie aandoet en nadeel toebrengt. De grens ligt echter bij het punt dat verwarring ontstaat, die op een redelijke manier te voorkomen was. Bovendien is het nodig dat het gekopieerde product een eigen gezicht op de markt heeft (onderscheidend vermogen). Enkel in die gevallen kan nabootsing van iemands ontwerp of product daadwerkelijk onrechtmatig zijn.

Lees meer over slaafse nabootsing

Wat kan BRight Advocaten hierbij voor u betekenen?

Wij adviseren geregeld over bijvoorbeeld actievoorwaarden, of over de vraag of een marketingactie of reclamecampagne wel aan de regels voldoet. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in de begeleiding van reclame- of promotietrajecten en staan wij u ook deskundig bij als een derde onrechtmatig over u publiceert (op tv, social media of in de krant). Uiteraard kunnen wij u ook ondersteuning bieden als een conflict tot een gerechtelijke procedure of tot een (klacht)procedure bij de Reclame Code Commissie leidt. Maar ook achter de schermen hebben wij ruime ervaring en assisteren wij u graag bij het sluiten van bijvoorbeeld sponsorcontracten.

Daarnaast kunnen wij u bijstaan als een andere partij uw (onbeschermde) product namaakt, of als u daarvan wordt beschuldigd.

Eerste aanspreekpunt

a1daa090c0bc1739ac37f3d8bd90b7d7_f321

Nanda de Jongh-Ruyters
Partner/Advocaat

+31 76 530 00 50
+31 6 48 26 69 96
ndejongh@bright-advocaten.nl

Onze andere specialisten

Anniek Schalekamp

Advocaat
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50
+31 6 51 33 63 15

Mark Buijnsters

Advocaat
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50
+31 6 41 60 63 73

Lotte van Gorp

Jurist
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50

Anne Marie Elsman

Jurist
Stuur een e-mail
+31 76 530 00 50

Gerelateerde vlog

Reclamerecht