Home > Blog > Zo. Nu eerst naar de rechter.

Zo. Nu eerst naar de rechter.

Bavaria staat regelmatig voor de rechter wanneer het gaat om haar merknaam en auteursrechten. In 2007 daagde de brouwer het biermerk ‘Hollander’ voor de rechter, omdat deze inbreuk zou maken op het merk ‘Hollandia’ van Bavaria. Helaas voor Bavaria werden zij toen in het ongelijk gesteld.[1] In 2009 werd het merk zelf voor het Europese Hof gedaagd. De Beierse Brouwersbond wilde het merk ‘Bavaria’ voorbehouden aan producenten uit de Beierse deelstaat (Bavaria in het Latijn).[2]

Uitkomst: Bavaria mag in Duitsland haar merknaam niet meer gebruiken.

Op 8 maart 2016 was het weer zover: Bavaria stond dit keer tegenover Your Hosting in de rechtszaal. Dit keer omdat het bedrijf inbreuk zou maken op Bavaria’s merkrechten op de slogan: ‘Zo, nu eerst een Bavaria’.

De casus

Bavaria gebruikt sinds 1985 de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” en heeft hierop sinds 1998 woordmerken geregistreerd staan.

Your Hosting is een bedrijf dat internetdiensten aanbiedt, waaronder cloudservices. Het bedrijf gebruikt een tiental slogans, variërend van ‘Geen gedoe, ook werken in de cloud’ en ‘To cloud or not to cloud’, naar ‘Zo, nu eerst naar de cloud’. Het is de laatste slogan waar Bavaria over valt. Your Hosting gaf geen gehoor aan de sommaties tot het staken van het gebruik van de laatste slogan in een reclamespotje op de radio. Bavaria spande dan ook een kort geding aan. De rechter deed hierin gisteren (16 maart 2016) uitspraak.[3]

Auteursrecht op de slogan

Een werk kan alleen beschermd zijn door auteursrecht als er sprake is van een eigen, oorspronkelijk karakter en het werk de persoonlijke stempel van de maker draagt. Dit betekent kortweg dat het werk het resultaat moet zijn van creatieve keuzes van de maker.

Bavaria is van mening dat met de zin ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ creatieve keuzes zijn gemaakt en deze daardoor origineel en herkenbaar is. Your Hosting betwist dit en stelt dat “de zin gangbaar Nederlands is en niet meer dan een eenvoudige aansporing om een bepaalde gebeurtenis af te sluiten met het nuttigen van een biertje van Bavaria.”

Oordeel van de rechter

De rechter gaat niet mee in het argument van Your Hosting. Deze vindt de slogan “kernachtig en “pakkend” met een zekere kwinkslag, waarvoor door de maker ervan vrije en eigen creatieve keuzes zijn gemaakt.” Dat de zin gangbaar Nederlands is, doet er niet aan af dat de slogan creatief kan zijn. Daarnaast komt er na “Zo,” een duidelijke pauze. Dit auditieve element draagt bij aan het originele karakter van de slogan.

De rechter oordeelt dat de kenmerkende elementen van de slogan zijn “Zo, nu eerst..” en de duidelijke pauze na de “Zo”. Het auteursrechtelijk beschermde deel van de slogan wordt dan ook geheel overgenomen door Your Hosting, waardoor er hier sprake is van auteursrechtinbreuk. Your Hosting moet dan ook stoppen met het reclamespotje op de radio.

Conclusie: ook reclameslogans die op het eerste gezicht niet heel origineel lijken, kunnen dus door verschillende elementen in die slogan toch als origineel worden bestempeld en beschermd zijn door het auteursrecht.