Home > Blog > Win! Win! Win! De regels die komen kijken bij online win-acties

Win! Win! Win! De regels die komen kijken bij online win-acties

De supermarkt ligt er vol mee: productverpakkingen met actiecodes. Vul de code in op de website en win een weekend naar Berlijn! (maar vergeet niet ook even je persoonsgegevens in te vullen). Wat voor regels zijn hier eigenlijk aan verbonden? En gaat het niet om kansspelen?

Online win-acties zijn er in allerlei soorten en maten. Maar over het algemeen zijn ze natuurlijk wel gericht op de consument; nu juist een deel van het publiek dat vanuit de wetgever aanvullende bescherming geniet. Ook voor wat betreft online win-acties zijn daarom veel van belang zijnde regels te bespeuren.

Zo is er allereerst de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Deze code zorgt ervoor dat win-acties die bepaalde producten promoten redelijk gemakkelijk kunnen worden georganiseerd. De eerdergenoemde actiecodes zijn hier een voorbeeld van. In principe zijn ook dit soort acties gewoon als kansspelen te bestempelen, omdat de consument geen invloed heeft op de uitkomst. Een computer kiest de winnaar, en dat is in principe niet veel anders dan een speelautomaat in het casino. Voor kansspelen is normaal wel een vergunning nodig, maar de gedragscode maakt daarop een uitzondering. Promotionele win-acties mogen op basis daarvan worden georganiseerd zonder vergunning. Daarvoor moet wel aan de strikte voorwaarden van die code worden voldaan. Denk aan een maximum prijzenpakket van € 100.000,- per jaar; veel transparantie over hoe de winnaars worden aangewezen; en een uitgebreide set spelvoorwaarden. Klik hier voor de gedragscode.

In bredere zin hebben we het bij zo’n win-actie natuurlijk ook gewoon over reclame. En daar heeft de Reclame Code Commissie ook nog een vinger in de pap. De Nederlandse Reclame Code geeft aan dat reclame bijvoorbeeld niet mag misleiden over prijzen, niet mag verwarren en (mijn favoriet) niet het vertrouwen in reclame mag schaden. Diverse bijzondere reclamecodes, bijvoorbeeld in verband met alcohol, kinderen en voedingsmiddelen, werken die Nederlandse Reclame Code verder uit.

Uiteindelijk gaat het bij actievoorwaarden (die dus verplicht zijn op basis van de eerdergenoemde gedragscode) om gewone algemene voorwaarden. Ook hierbij biedt de wet aanvullende bescherming aan de consument. Als gevolg daarvan kan het volledig uitsluiten van aansprakelijkheid bijvoorbeeld wel eens een lastig verhaal zijn. Voor consumenten geldt bovendien ook dat zij bij een geschil altijd naar de rechter van hun eigen woonplaats kunnen stappen. Het is dus niet zo dat in de actievoorwaarden per definitie maar één (gewenste) rechter bevoegd kan worden gemaakt.

Overigens: wordt de win-actie op social media gehouden, dan zal ook rekening moeten worden gehouden met de specifieke regels van het gebruikte platform. Zo heeft Facebook aparte ‘Voorwaarden voor Facebook-pagina’s’, waarin opvallend genoeg staat dat persoonlijke tijdlijnen niet mogen worden gebruikt voor het beheer van promoties. ‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’ of ‘Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen’ is bijvoorbeeld niet toegestaan.

Bij een kleine win-actie kan, met andere woorden, al een groot arsenaal aan regels komen kijken.