Home > Blog > Werk jij samen met influencers? Let dan op! Vanaf 1 juli gelden er nieuwe en strengere regels

Werk jij samen met influencers? Let dan op! Vanaf 1 juli gelden er nieuwe en strengere regels

Samenwerken met een influencer kan je onderneming een enorme boost geven. Het grote bereik van een influencer kan ervoor zorgen dat de bekendheid van jouw product of dienst in een korte tijd aanzienlijk wordt vergroot. Maar, een dergelijke samenwerking kan ook schadelijk zijn voor de reputatie van jouw onderneming, als de betreffende influencer zich niet aan alle reclameregels houdt. En let op: vanaf 1 juli 2022 gaan er nieuwe en strengere regels gelden voor ‘grote influencers’ (influencers met meer dan 500.000 volgers).

Wat gaat er veranderen?

Op 1 juli 2022 treedt de nieuwe Mediawet in werking. In de nieuwe Mediawet staat onder andere dat ‘grote influencers’ zich aan de volgende vier verplichtingen moeten houden:

1: Influencers moeten zich registreren bij het toezichthoudend orgaan: het Commissariaat voor de Media.

2: Influencers moeten altijd duidelijk aangeven dat er sprake is van sponsoring of reclame.

3: Influencers moeten rekening houden met minderjarigen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content.

4: Influencers moeten op hun account duidelijk aangeven wie de influencer is en hun contactgegevens vermelden. Daarnaast moeten influencers, die aan bovenstaande criteria voldoen, laten zien dat zij onder toezicht staan van het Commissariaat voor de Media.

Indien de regels uit de Mediawet niet worden nageleefd kan het Commissariaat voor de Media handhavend optreden en o.a. boetes opleggen.

Bestaande regels

Ook vóór 1 juli 2022 moeten influencers, zowel de grote influencers met veel volgers als de kleinere influencers, al duidelijk zijn over het maken van reclame en of zij daarvoor een vergoeding ontvangen. Alle influencers dienen zich namelijk ook aan de Reclame Code voor Media & Influencer Marketing te houden. In onze eerdere blog “Waar je op moet letten wanneer jij jouw merk of product een boost wilt geven door een influencer”  lees je meer over de regels van de Reclame Code Commissie.

Vanaf 1 juli 2022 komen hier voor grote influencers dus een aantal regels bij.

Werk jij samen met influencers? Maak goede contractuele afspraken met ze en zorg ervoor dat zij bovenstaande regels correct naleven om (reputatie)schade te voorkomen.

Heb je vragen over de regels omtrent influencer-marketing of heb je hulp nodig bij het opstellen van een influencerovereenkomst? Wij helpen je hier graag bij!