Home > Blog > Wat je moet weten voordat je de ‘hype-app’ Vero gaat gebruiken

Wat je moet weten voordat je de ‘hype-app’ Vero gaat gebruiken

Een hit of een hype? In elk geval is Vero een ‘nieuw’ social media platform, welke de strijd wil aangaan met de Facebooks en Instagrams van deze wereld. Als tegenhanger van die met advertenties gevulde social media reuzen, wil Vero zich presenteren als kanaal zónder ads en zónder onnodige algoritmes. Maar tegen welke prijs?

Eigenlijk bestaat de app Vero al sinds 2015, maar de golf van nieuwe aanmeldingen is pas van de laatste dagen. Het platform is #trending. Vero wil een alternatief zijn voor Instagram, waarbij ze er ook prat op gaan dat de privacy van gebruikers goed wordt gewaarborgd. Op dit moment is de app nog gratis, maar dat zou in de nabije toekomst moeten gaan veranderen.

Dit klinkt marketingtechnisch natuurlijk allemaal heel goed, maar wat staat er in Vero’s kleine lettertjes?

Vooropgesteld: social media platforms als Instagram en ook Vero hebben natuurlijk de content nodig van hun gebruikers. Het bestaansrecht van zulke kanalen bestaat bij de gratie van de statussen die hun abonnees delen (lees: kattenfoto’s en bewegende .gif-filmpjes). De volgende passage hierover uit de Terms of Use van Vero is dan ook niet onbegrijpelijk:

“(…) you hereby grant (…) to Vero a limited, royalty-free, sublicensable, transferable, perpetual, irrevocable, non-exclusive, worldwide license to use, reproduce, modify, publish, list information regarding, translate, distribute, syndicate, publicly perform, publicly display, make derivative works of, or otherwise use your User Content (…)”

Vero meldt hier dat zij het recht krijgen om nogal wat met ieders gedeelde content te mogen doen. Bewerken, verder publiceren, kopiëren – noem het maar op: Vero mag met ieders kattenfoto’s doen wat ze willen. Ook buiten het Vero-platform. Bovendien mogen ze ook de naam van de abonnee gebruiken. Dit recht geldt in principe voor altijd. Vero mag dan ook alle content bewaren, zelfs nadat een account is beëindigd (voor ‘archiefdoeleinden’). Is dat allemaal noodzakelijk voor Vero om haar diensten te leveren? Eigenlijk niet. Het gebruiksrecht dat Vero krijgt is aardig breed ingestoken, en is ruimer dan nodig om jouw foto van die heerlijke caesar salade op het platform te kunnen gebruiken.

Hier zijn wel twee kanttekeningen bij te maken. In tegenstelling tot wat wel vaker gedacht wordt, krijgt Vero niet het eigendom op de gedeelde content. Alle rechten op de teksten en foto’s blijven dus gewoon bij de gebruikers, en die mogen ermee blijven doen wat ze willen. Maar goed, Vero krijgt wel een eeuwigdurend gebruiksrecht om – zo’n beetje – alles met diezelfde content te mogen doen. Of de eigendom nu wel of niet zou zijn overgegaan, dat had voor Vero wellicht niet eens zoveel uitgemaakt.

Een ander belangrijk punt is de volgende passage uit Vero’s Terms of Use:

“This license is being used by Vero solely as necessary to provide the Service, and for such other limited uses identified in our Privacy Policy. This license is not being used by Vero to sell your User Content to third parties or otherwise profit off of your User Content in any way unrelated to Vero providing and promoting the Service (…).”

Klinkt geruststellend, toch? Nou, enigszins. Hoewel Vero hier zegt dat ze de content niet doorverkopen of op een andere manier commercialiseren, is dat niet opgeschreven als een verbod voor Vero. Er staat slechts dat ze de informatie op dit moment daar niet voor gebruiken. Aangezien de gehele Terms of Use eenzijdig door Vero kunnen worden aangepast, kan het zomaar gebeuren dat deze zinnen stilletjes naar de prullenbak worden verwezen. En dan blijft er ineens alleen maar een heel breed gebruiksrecht voor Vero over.

Tenslotte zegt Vero ook nog iets over privacy. Persoonlijke details zoals namen, telefoonnummers en emailadressen worden niet alleen gebruikt door Vero, maar mogelijk ook door derde partijen – in verband met prijsvragen. Vero wil de mogelijkheid openhouden om nieuwsbrieven met ‘special offers’ te kunnen sturen. Maar eerlijk is eerlijk: Vero belooft dat er genoeg ‘unsubscribe’-opties zullen zijn.

Is dit allemaal onacceptabel en reden voor opzegging? Dat is ook maar de vraag. Uiteindelijk lijkt Vero goed te hebben gekeken naar de voorwaarden van Instagram; ook daar mag het platform veel doen met iemands content. En dat is voor een belangrijk deel ook gewoon nodig om zo’n platform aan de praat te houden.

Laten we over een half jaar nogmaals kijken naar de voorwaarden – als de Vero-hype dan niet alweer is afgelopen.

Foto: www.vero.co