Home > Blog > Wat kun je doen als de concurrent jouw EAN-code gebruikt en daarmee jouw reputatie schaadt?

Wat kun je doen als de concurrent jouw EAN-code gebruikt en daarmee jouw reputatie schaadt?

Tijdens de coronaperiode is de verkoop via online platforms als bol.com, Wehkamp, fonQ, Amazon, eBay en Beslist.nl flink toegenomen. Verkopers die hun producten willen aanbieden op deze online platforms, moeten hun producten voorzien van een European Article Number (EAN-code). Het gebeurt steeds vaker dat aanbieders EAN-codes van concurrenten gebruiken in hun advertenties. Dit kan grote gevolgen hebben voor de ranking en reputatie van jouw website en producten. Jouw concurrent spaart niet alleen tijd en geld uit door jouw EAN-code en de daarbij behorende productfoto’s, -omschrijvingen en -handleidingen over te nemen. De kans bestaat ook dat de ranking van jouw website op het onlineplatform wordt aangetast door de vele aanbieders die hun concurrerende producten waarschijnlijk ook nog voor een lagere prijs verkopen. Daarnaast kan ook je reputatie als aanbieder worden aangetast door eventuele negatieve reviews die worden geschreven over de inferieure producten van jouw concurrent.

Kortom, dit probleem wil je zo snel mogelijk in de kiem smoren! Maar hoe pak je dit aan?

Wat is een EAN-code eigenlijk precies?

Een EAN-code is een unieke 13-cijferige code, die wereldwijd wordt toegepast om het mogelijk te maken producten van elkaar te onderscheiden. Dit is voor zowel consumenten als verkopers handig, omdat zij op die manier kunnen controleren of zij het juiste product kopen of inkopen. Breng je een nieuw product op de markt, dan kan je (online) een EAN-code kopen.

Merkinbreuk

Er bestaan twee soorten EAN-codes: codes die zijn gekoppeld aan een merk en codes die niet zijn gekoppeld aan een merk. Is een EAN-code gekoppeld aan een merk, dan vervult de EAN-code dezelfde functies als een merk. Ook met de EAN-code wordt de herkomst, de kwaliteit en de identiteit van een product aangeduid en op die manier kunnen producten van elkaar worden onderscheiden.

Dit betekent dat er sprake is van merkinbreuk, als iemand anders jouw EAN-code gebruikt voor producten die niet identiek zijn aan de producten waarvoor jij de EAN-code hebt aangevraagd. Door de EAN-code te gebruiken voor een product waarvoor de EAN-code niet bedoeld is, zal verwarring ontstaan over de herkomst, de kwaliteit en de kenmerken van het product.

Auteursrechtinbreuk

Op verschillende onlineplatforms kunnen verkopers naast het merk ook aanvullende productinformatie aan hun EAN-code koppelen, waaronder producthandleidingen, productomschrijving en productfoto’s. Gebruikt een concurrent jouw EAN-code en neemt hij  daarmee niet alleen jouw merk maar ook jouw producthandleidingen, productomschrijving en productfoto’s zonder toestemming over, dan kan eveneens sprake zijn van auteursrechtinbreuk.

Onrechtmatige handelspraktijk

Door de EAN-code van een ander over te nemen voor niet identieke producten, wordt moedwillig onjuiste informatie verstrekt en worden consumenten doelbewust misleidt. Het gebruik van een EAN-code voor een product dat niet hetzelfde is als het product waarvoor de EAN-code is aangevraagd, is daarom ook een oneerlijke handelspraktijk.

Wat kun je doen om de verkoop onder jouw EAN-code tegen te gaan?

Tip 1: versterk je positie
– Registreer je merk en koppel de EAN-code aan je merk. Gebruikt een concurrent voor zijn eigen producten jouw EAN-code en daarmee ook het merk, dan kan jij optreden op basis van je merkrechten.
– Zorg ervoor dat de EAN-code is gekoppeld aan specifieke productinformatie. Gebruikt een concurrent deze EAN-code en daarmee ook productfoto’s, -omschrijvingen of -handleidingen, dan is al snel sprake van auteursrechtinbreuk of een oneerlijke handelspraktijk en kun je hiertegen optreden.

Tip 2: kies het juiste middel voor het juiste doel
– Je kunt zelf contact opnemen met de aanbieder en hem verzoeken het gebruik van de EAN-code te staken. Dit heeft misschien de voorkeur wanneer je de verstandhouding met de andere partij niet in gevaar wilt brengen, bijvoorbeeld om commerciële redenen.
– Je kunt ook gebruikmaken van de Notice and Takedown-procedure die het onlineplatform aanbiedt. Het nadeel van dit soort procedures is dat het vaak lang kan duren, voordat een online platform daadwerkelijk overgaat tot het verwijderen van de advertentie.
– Lukt het niet om het gebruik van de EAN-code te stoppen, dan kun je er voor kiezen om de andere partij, met behulp van een advocaat, te sommeren het gebruik van de EAN-code te staken en schadevergoeding te betalen. Wordt aan de sommatiebrief geen gehoor gegeven, dan kan eventueel een juridische procedure worden gestart.

Tip 3: zorg voor bewijs!
– Het gebruik van de EAN-code door een ander is alleen onrechtmatig wanneer de EAN-code wordt gebruikt voor een ander product dan het product waarvoor de EAN-code is aangevraagd. Het is daarom belangrijk dat je eerst een testaankoop doet, om er zeker van te zijn dat het gaat om een ander product en niet je eigen product
– Maak printscreens van de advertenties waarin de EAN-code wordt gebruikt. Zo voorkom je dat je met lege handen voor de rechter komt te staan, wanneer de andere partij de advertenties verwijdert.

Heeft u vragen over het gebruik van EAN-codes of heeft u hulp nodig bij het laten verwijderen van inbreukmakende advertenties, neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@bright-advocaten.nl.