Home > Blog > Wanneer de inzet van een look-a-like een duur geintje wordt

Wanneer de inzet van een look-a-like een duur geintje wordt

Een look-a-like van een beroemdheid gebruiken voor je commercial klinkt verleidelijk, maar kan grote financiële gevolgen hebben. Vraag het maar aan Picnic, nieuwkomer in supermarktland. Zij gebruikte een look-a-like van Max Verstappen en moet nu een schadevergoeding van € 150.000,– betalen.

Eerder schreven wij al dat de rechter had geoordeeld dat Picnic het “portret” van Max Verstappen niet had mogen gebruiken. In deze procedure hebben partijen geprocedeerd over de hoogte van de schade. Voor de hoogte van de schadevergoeding is de mate van populariteit of bekendheid van belang. Daarnaast moet de vergoeding in overeenstemming te zijn met de hoogte van de vergoeding die de beroemdheid had kunnen vragen als hij had ingestemd met het gebruik van zijn “verzilverbare populariteit”. Max Verstappen komt er met € 150.000,– dan nog bekaaid vanaf. Hij had namelijk € 400.000,– gevorderd.

Wat kun je nu doen om dit te voorkomen?

Zorg altijd voor toestemming voordat je een look-a-like of portret van een beroemdheid commercieel gaat gebruiken. Zelfs als het een parodie betreft! Hiermee voorkom je dat je schadevergoeding moet betalen.

Overigens is Picnic het niet eens met de hoogte van de schadevergoeding. Zij gaat dan ook in hoger beroep.