Home > Blog > Waarom Lacoste de strijd om krokodillen niet altijd wint

Waarom Lacoste de strijd om krokodillen niet altijd wint

Lacoste verkoopt wereldwijd onder andere kleding. Dit doet Lacoste veelal onder het welbekende merk van een krokodil met opengesperde bek. In het voorjaar van 2018 bracht HEMA twee sets kinderondergoed op de markt met daarop krokodillen afgebeeld. Lacoste was van mening dat HEMA hiermee inbreuk maakte op haar merkenrecht en sleepte HEMA voor de rechter.

Waarom krijgt Lacoste geen gelijk? Is het soms dan toch toegestaan om het merk van een ander op kleding te gebruiken? In dit artikel worden deze twee vragen beantwoord.

Waarom krijgt Lacoste geen gelijk?
Op het grijze setje van HEMA zijn vier verschillende soorten krokodillen gebruikt. HEMA stelt dat deze krokodillen als versiering zijn aangebracht en geen merkgebruik opleveren. De rechter is het hiermee eens. De consument ziet in een oogopslag een zee van figuurlijke reptielen. Daarnaast is het gebruikelijk om kinderkleding te versieren met afbeeldingen van dieren.

Dit is wel wat anders bij het blauwe setje, waar slechts één krokodil op staat afgebeeld. De rechter oordeelt dat de krokodil hier niet alleen maar als versiering wordt gebruikt. Een deel van het publiek zal een verband leggen met de merken van Lacoste. De krokodil van HEMA is wel iets kinderlijker dan de krokodil van Lacoste, maar toch stemmen ze aardig overeen.

Waarom is hier dan tóch geen sprake van merkinbreuk? De rechtbank vindt dat er geen verwarringsgevaar bestaat bij het relevante publiek ((groot)ouders met (klein)kinderen tussen de 1 en 8 jaar), omdat:

– Het ondergoed wordt uitsluitend verkocht via HEMA-winkels, waar alleen producten van HEMA-merken worden verkocht en dus geen producten van Lacoste.
– Daarnaast is het blauwe hemdje niet los verkrijgbaar, maar uitsluitend in combinatie met het grijze hemdje.
– Tot slot is er ook geen sprake van ‘post-sale confusion’. Het hemdje wordt meestal onder kleding gedragen en wordt daarom niet door anderen gezien. Met andere woorden: anderen zullen niet snel denken ‘dat kindje draagt iets van Lacoste’, omdat het hemdje niet zichtbaar is.

Drie tips voor in de praktijk
HEMA kreeg dus gelijk: de hemdjes maken geen inbreuk op de merken van Lacoste. Maar betekent dit dat je altijd merken van andere kleding- of schoenenverkopers mag gebruiken op je kleding of schoenen? Deze vraag is niet 1, 2, 3 te beantwoorden. Het antwoord moet worden bepaald aan de hand van verschillende factoren. De drie belangrijkste factoren worden hieronder opgesomd:

– Overeenkomsten: Stel dat iemand een beer als merk heeft geregistreerd, dan betekent dit niet dat je helemaal geen beren meer mag gebruiken op je kleding. Let er wel op dat het figuur niet een op een hetzelfde is, maar het voor de consument duidelijk is dat het niet om het geregistreerde merk gaat.
– Decoratie: Gebruik het figuur als versiering (plaats het bijv. NIET op borsthoogte of bovenaan de mouw van een trui, T-shirt of overhemd of op de zakken van een broek);
– Verkoopkanalen: Zorg ervoor dat jouw kleding niet via dezelfde verkoopkanalen verkocht wordt als de kleding van het betreffende merk.

Wanneer je deze tips gebruikt, verklein je de kans op merkinbreuk. Twijfel je toch over het gebruik van bepaalde tekens? Neem gerust contact op met één van onze experts!