Home > Blog > Waarom jouw concurrent aanklagen over de smaak van zijn product niet veel zin heeft

Waarom jouw concurrent aanklagen over de smaak van zijn product niet veel zin heeft

Veel producenten denken dat de smaak van hun product (auteursrechtelijk) is beschermd. En dat medeproducenten dus geen product kunnen maken dat diezelfde smaak heeft. Wanneer je hier echter over gaat procederen, kun je van een koude kermis thuiskomen. Het kan je veel geld kosten, terwijl je de zaak niet gaat winnen.

De smaak van een voedingsmiddel kan namelijk niet auteursrechtelijk worden beschermd. Vorige week dinsdag heeft het Europese Hof uitspraak gedaan in de zaak tussen de producenten van Heks’nkaas en Witte Wievenkaas.

Wat was er aan de hand?
Sinds 2007 wordt ‘Heks’nkaas’ – een smeerdip met roomkaas en verse kruiden – geproduceerd. In 2014 wordt een vergelijkbaar product met de naam ‘Witte Wievenkaas’ op de markt gebracht.

Levola, de houder van de intellectuele eigendomsrechten op Heks’nkaas, procedeert sindsdien tegen de producent van de Witte Wievenkaas, Smilde. Levola is namelijk van mening dat de smaak van de Witte Wievenkaas inbreuk maakt op de, door haar gestelde, auteursrechten op de smaak van Heks’nkaas. Maar zit er wel auteursrechtelijke bescherming op smaak?

Auteursrecht op smaak is niet mogelijk
Het Europese Hof heeft besloten dat auteursrecht op smaak niet mogelijk is. Een werk kan pas auteursrechtelijk beschermd zijn, wanneer het te beschermen werk met voldoende nauwkeurigheid en objectiviteit kan worden vastgesteld. De smaak van een voedingsmiddel is erg subjectief. De smaakbeleving en smaakervaring verschillen immers per persoon. Daarbij zijn persoonlijke factoren, zoals leeftijd en voedselvoorkeuren van belang, waardoor een voedingsmiddel niet met voldoende nauwkeurigheid en objectiviteit kan worden vastgesteld.

Daarnaast is het niet mogelijk om de smaak van voedingsmiddelen met behulp van technische middelen objectief en nauwkeurig te identificeren.

En hoe zit het dan met auteursrecht op geur? Ook niet mogelijk?
Je zou kunnen denken, logische uitspraak, gezien de redenering van het Hof. Maar waarom heeft hetzelfde Hof dan bepaald dat op geur wél auteursrecht kan rusten? De geur van bijvoorbeeld een parfum is toch ook erg subjectief? Het is dan ook wachten totdat deze vraag wéér aan het Hof wordt voorgelegd.

Wat kun jij doen wanneer je stappen wilt ondernemen tegen een bedrijf dat een product met vergelijkbare smaak produceert?
Wanneer je alleen wilt procederen tegen de smaak van het product, maak je weinig kans. Maar wanneer je ook wilt procederen, omdat sprake is van een vergelijkbare vormgeving, verpakking en/of merk, heb je wellicht wel een kans van slagen. Deskundigheid van een expert inhuren is in dat geval een must.