Home > Blog > Verkopers opgelet: voorkom hoge boetes! Vanaf mei 2022 gelden er namelijk nieuwe regels voor “van-voor prijsaanbiedingen”.

Verkopers opgelet: voorkom hoge boetes! Vanaf mei 2022 gelden er namelijk nieuwe regels voor “van-voor prijsaanbiedingen”.

“Van € 159,99 nu voor slechts € 109,99”

Als verkoper wil je natuurlijk zo veel mogelijk van jouw producten verkopen. Het is algemeen bekend dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. Hoe hoger de korting, hoe sneller consumenten bereid zullen zijn het product te kopen. Als verkoper ben je wellicht geneigd om in te spelen op deze gevoeligheid door de prijzen van producten vlak voor het geven van de korting fors te laten stijgen. Bijvoorbeeld met Black Friday, Cyber Monday en Singles Day.

De hoge ‘van prijs’ en de lage ‘voor prijs’ die bij de aanbieding staan vermeld, verschillen vervolgens zo veel van elkaar dat het lijkt of de consument een grote(re) korting krijgt.

Tot nu toe was dit toegestaan, maar let op! Vanaf 28 mei 2022 geldt er nieuwe regelgeving voor prijsaanbiedingen die dit niet langer toestaat. De ACM is namelijk van mening dat consumenten door deze “nepaanbiedingen” geen weloverwogen keuze kunnen maken of ze het product willen kopen en hierdoor kunnen worden misleid.

Huidige regels
De huidige regelgeving bepaalt dat de verkoper de ‘van prijs’ die bij de aanbieding staat, daadwerkelijk gehanteerd moet hebben in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding.

Wat verandert per 28 mei 2022?

Nieuwe regels
Vanaf 28 mei 2022 moet de ‘van prijs’ bij een aanbieding de laagste prijs zijn die de verkoper dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd.

Op deze hoofdregel gelden wel uitzonderingen:

  1. opeenvolgende prijsverminderingen zijn wel toegestaan. Wanneer een product eerst met 10 procent korting wordt aangeboden en daarna met 20 procent, dan mag de verkoper blijven verwijzen naar de (laagste) prijs die gehanteerd werd vóór het geven van de 10 procent korting;
  2. bij beperkt houdbare producten mag de verkoper (altijd) de ‘van prijs’ vermelden die wordt gehanteerd vlak voor het geven van de korting.

 

Toezicht door de ACM
De ACM zal de toezichthouder zijn voor de handhaving van de nieuwe regelgeving. Indien verkopers de nieuwe regels overtreden, kan de ACM een boete opleggen. De boetes van de ACM kunnen oplopen tot wel € 900.000,-per overtreding. Zorg er dus voor dat jij je als verkoper aan deze nieuwe regelgeving houdt.

Ben jij een (online) verkoper en heb je vragen over deze nieuwe regelgeving? Neem vrijblijvend contact met ons op.