Home > Blog > Vandaag besteld, morgen in huis?

Vandaag besteld, morgen in huis?

Stel, u heeft online een mooie televisie gezien die u graag wilt aanschaffen. De webwinkel adverteert met de bewering ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Vol verwachting bestelt u de televisie. Helaas ontvangt u de televisie niet de dag erna, maar pas zes dagen later. Mag de webwinkel dan wel met deze slogan adverteren?

Een soortgelijke klacht, maar dan over de uiting van Coolblue ‘voor 23.59 besteld, morgen in huis’, is ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC behandelt klachten over reclame-uitingen en bekijkt of deze voldoen aan (of juist in strijd zijn met) de eisen die de Reclame Code aan reclame stelt. De uiting ‘voor 23.59 besteld, morgen in huis’ zou, volgens de klacht, misleidend zijn. En volgens de Reclame Code is misleidende reclame niet toegestaan. De klager vindt dat met deze uiting een garantie is afgegeven die Coolblue niet is nagekomen.

Coolblue
Coolblue is van mening dat de uiting geen reclame is, en al zou het wel reclame zijn, dat de uiting realistisch is. Het komt soms voor dat een pakketje vertraging oploopt, maar dat komt vaak door omstandigheden waar Coolblue naar eigen zeggen niets aan kan doen. In het geval van de klacht ging het om een bestelling die rond de drukke Hemelvaartperiode werd gedaan: PostNL kon de bestelling niet op tijd bezorgen vanwege de uitzonderlijke drukte. Volgens Coolblue is er sprake van overmacht.

De RCC
De RCC vindt dat er wel degelijk sprake is van reclame: met de slogan worden de diensten van Coolblue aangeprezen. De uiting kan er daarnaast voor zorgen dat consumenten voor Coolblue kiezen in plaats van voor een webshop die niet zo’n snelle bezorgservice garandeert.

Volgens de RCC is ook geen sprake van overmacht. Coolblue kiest er zelf voor om haar producten door PostNL te laten bezorgen. Ze is dus afhankelijk van de levertijden van PostNL en kan daarom helemaal niet garanderen dat bestellingen binnen één dag worden geleverd. Dit stemt niet overeen met de uiting.

De RCC vindt dus dat de slogan in strijd is met de Reclame Code en beveelt Coolblue om niet meer op deze wijze reclame te maken.

Dat de RCC Coolblue beveelt niet meer op deze wijze reclame te maken, betekent niet dat Coolblue zich daaraan hoeft te houden. Echter door de afdeling Compliance van de RCC wordt wel nagegaan of een adverteerder gehoor geeft aan de uitspraak. Een adverteerder die een uitspraak van de RCC negeert wordt dan als ‘non-compliant’ aangemerkt. Echter blijkens de website van de RCC past een adverteerder in 96% van de gevallen de reclame-uiting aan of trekt hij die in.

Conclusie
Wanneer een webshop een garantie geeft, moet zij deze ook na kunnen komen. Kan de webshop dit niet, dan mag zij een dergelijke garantie niet afgeven. Klachten over reclame-uitingen kunnen bij de RCC gemeld worden via het online klachtenformulier.