Home > Blog > “In some cases it is better to smile than it is to sue”

“In some cases it is better to smile than it is to sue”

My Other Bag maakte tassen met aan ene kant de hiernaast opgenomen afbeelding van een bekende designer tas en aan de andere kant de tekst “my other bag…”. De humoristische tassen zijn enorm populair en veel celebrities worden er regelmatig mee gespot. Louis Vuitton kon de grap echter minder waarderen en stond onlangs tegenover My Other Bag in een Amerikaanse rechtszaal.

De casus

Louis Vuitton stelde dat de tassen van My Other Bag inbreuk maakten op haar merk- en auteursrechten. De designs zouden verwarrend zijn met de oudere rechten van Louis Vuitton’s en afbreuk doen aan haar goede reputatie. My Other Bag was het hier niet mee eens en stelde dat het overduidelijk was dat het hier om parodieën ging: om die reden was geen sprake van inbreuk. De rechter kon (in tegenstelling tot het modehuis) de grap op de tassen van My Other Bag wél waarderen. Louis Vuittons gebrek aan humor betekende, aldus de rechter, niet dat My Other Bag inbreuk maakte op het merk. Het ging enkel om een (toegestane) parodie. De gemiddelde consument zou de tassen van My Other Bag ook niet verwarren met die van Louis Vuitton, zeker ook omdat Louis Vuitton onvoldoende bewijs voor zulke verwarring aandroeg. De vorderingen van het modemerk werden dan ook afgewezen. Zoals de Amerikaanse rechter in deze zaak treffend zei :”In some cases it is better to smile than it is to sue’’.

Merkinbreuk in Europa

Maar hoe zou dit gaan in Europa?

Anders dan in het auteursrecht, kent het merkenrecht hier in principe geen uitzondering voor het maken van een parodie. Parodieën kunnen echter toch gerechtvaardigd zijn met een beroep op de vrijheid van meningsuiting. Op die manier kan namelijk een wettelijke geldige reden bestaan om een merk op zo’n humoristische manier te mogen gebruiken. Hoofddoel van de parodie moet dan wel zijn het uiten van humor/kritiek en niet het verdienen van geld. Bovendien moet er wel enige afstand (geen verwarring) bestaan met het originele merk. Deze eisen gelden ook in het auteursrecht.

In hoeverre aan al deze eisen is voldaan bij de tassen van My Other Bag is de vraag, zeker omdat met de verkoop van deze tassen het maken van winst natuurlijk voorop staat…

Foto: myotherbag.com