Home > Blog > Overweeg jij jouw retourbeleid aan te passen? Let dan hierop!

Overweeg jij jouw retourbeleid aan te passen? Let dan hierop!

Het hoge aantal retourzendingen is voor veel verkopers een doorn in het oog. Het retourneren kost winkels een hoop geld en het is alles behalve duurzaam. Niet alleen omdat voor het retourneren van een artikel twee ritten nodig zijn, maar ook vanwege al het verpakkingsmateriaal dat ermee gemoeid gaat. Mede met het oog op duurzaamheid passen verschillende grote winkels hun retourbeleid aan. Zo brengt Zalando in een aantal landen weer verzend- en retourkosten in rekening en heb je bij ASOS 28 dagen na aankoop slechts recht op een waardebon ter waarde van het aankoopbedrag. De vraag is nu of dit wel mag.

Online aankoop
Klanten hebben een herroepingsrecht: het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van de bestelling te retourneren. In de winkel kunnen klanten het product uitvoerig bekijken en vasthouden. Klanten die een aankoop doen via het internet hebben deze mogelijkheid niet. Daarom hebben deze klanten een herroepingsrecht.

De verkoper is verplicht de klant te informeren over het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op gepersonaliseerde of op maat gemaakte producten.

De verkoper moet het volledige aankoopbedrag en de eventuele verzendkosten terugbetalen als een klant het artikel binnen veertien dagen retour stuurt. De verkoper mag  daarvoor geen cadeaubon in de plaats uitgeven. De verkoper mag wel de kosten van de retourzending in rekening brengen, mits de verkoper de consument hierover vooraf informeert.

De verkoper mag niet de voorwaarde stellen dat het artikel in een gesloten of originele verpakking wordt geretourneerd. De consument moet het artikel immers kunnen beoordelen.

De verkoper kan er voor kiezen om de koper een langere bedenktijd te geven. Voor de periode na de wettelijke termijn van veertien dagen, kan de verkoper wel aanvullende voorwaarden stellen, zoals terugbetaling middels een tegoedbon of het terugsturen in een gesloten of originele verpakking.

Aankoop in de winkel
Het herroepingsrecht is niet van toepassing op een aankoop in de winkel. De verkoper is in dat geval niet verplicht een retour te accepteren. Ruilen en retourneren is dan geen recht maar een gunst. Kiest de verkoper ervoor om toch een ruil- of retourmogelijkheid aan te bieden, dan mag de verkoper voorwaarden stellen aan het retourneren.

Heeft u vragen over (het aanpassen van) uw retourbeleid of over het herroepingsrecht? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor advies.