Home > Blog > Neprecensies? Ze kunnen je onderneming schaden!

Neprecensies? Ze kunnen je onderneming schaden!

Online recensies zijn vandaag de dag ontzettend belangrijk voor het succes van een onderneming. Of het nu gaat om de horeca-, retail- of kunst- en cultuursector, consumenten baseren hun keuzes op online recensies. Consumenten lezen niet alleen deze recensies, ze worden ook massaal door hen geplaatst.

Recensies kunnen een onderneming of product maken of breken. Helaas worden er ook talloze neprecensies geplaatst. Deze recensies zijn niet gebaseerd op een daadwerkelijke ervaring van een consument maar dienen enkel om een ander schade toe te brengen. Neprecensies kunnen concurrentie onterecht uitschakelen waardoor ondernemingen schade lijden.

Om deze schade zo veel mogelijk te voorkomen en de neprecensies effectief te bestrijden, geldt vanaf 28 mei 2022 een verbod op neprecensies. Online platforms moeten de echtheid van de recensies die worden geplaatst gaan controleren. De platforms moeten daarnaast de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews daadwerkelijk afkomstig zijn van de consument. Indien platforms zich niet aan de nieuwe regelgeving houden, kunnen zij een boete van minimaal 4% van de omzet riskeren. Schadelijke neprecensies worden op deze manier zo veel mogelijk tegengegaan. Meer informatie over deze nieuwe regelgeving lees je hier.

Lijdt jouw onderneming ondanks bovenstaande nieuwe regelgeving toch schade door neprecensies? Dan is de persoon die deze recensie heeft geplaatst aansprakelijk voor de schade die jouw onderneming daardoor lijdt (bijvoorbeeld reputatieschade of misgelopen winst).
Het is echter niet altijd even makkelijk om de juiste persoon te vinden die de neprecensie heeft geplaatst. Vaak worden recensies op online platforms geplaatst zoals Google of diverse webwinkels. Dergelijke platforms willen de persoonsgegevens van de persoon die de neprecensie heeft geplaatst, niet altijd vrijgeven. Via een procedure voor de rechter tegen het betreffende platform kan de afgifte van deze gegevens onder bepaalde omstandigheden worden afgedwongen. Een voorbeeld van een procedure waarin Google gebruikersgegevens moest verstrekken wegens een neprecensie vind je hier.

Lijdt jouw onderneming schade door neprecensies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.