Home > Blog > Moet ik een geretourneerd product met gebruikssporen accepteren?

Moet ik een geretourneerd product met gebruikssporen accepteren?

Als webshophouder kan het je geregeld overkomen. Een klant koopt een artikel en zendt deze binnen 14 dagen retour. Het artikel is alleen niet meer in de originele staat, maar je kunt duidelijk zien dat het product gebruikt is.  Moet je deze retourzending dan toch accepteren en het geld terugstorten? Het risico bestaat dat je het product niet meer aan anderen kunt doorverkopen en je dus verlies draait op dit gebruikte product. Zo simpel ligt het niet.

Online aankopen

De wet bepaalt dat een consument in principe 14 dagen retourrecht heeft en het product binnen deze 14 dagen mag retourneren, zonder hierbij een reden te vermelden. De wet geeft wel een lijst met producten waar deze regel in ieder geval niet voor geldt. Het gaat dan bijvoorbeeld om bederfelijke waar, hygiënische producten en kranten. Voor de verkoop van schoenen of kleding geldt dit recht echter wel en moet je in principe het geld terugbetalen.

Waardevermindering

Maar wat nu als het geretourneerde product beschadigd is of duidelijke gebruikssporen aanwezig zijn? Indien het geretourneerde product beschadigd is, is het product in waarde verminderd. Een consument mag het product weliswaar inspecteren om te zien of deze voldoet aan zijn verwachtingen. Een jas mag gepast worden om de maat te checken en een paar schoenen mag aangetrokken worden om te controleren of deze lekker zit. Wanneer er echter duidelijk slijtage aanwezig is op de zool van de schoen of wanneer de jas vies is, dan is de consument aansprakelijk voor deze waardevermindering. Jij als webshophouder hoeft dan niet het gehele bedrag terug te betalen. Het verminderde retourbedrag moet evenredig zijn aan de waardevermindering, wat uiteraard wel een lastige vraag is. Let op: in principe moet het product dus wel teruggenomen worden!

In de praktijk

Indien een geretourneerd product gebruikssporen bevat of beschadigd is, dan mag je deze waardevermindering dus doorrekenen aan de consument. Het is tot slot verstandig om in je algemene voorwaarden op te nemen dat je een gebruikt product niet zonder meer terugneemt, zodat dit van tevoren duidelijk is voor de consument.