Home > Blog > Mag u de naam van uw concurrent gebruiken in AdWords?

Mag u de naam van uw concurrent gebruiken in AdWords?

Om meer zoekresultaten en daarmee bezoekers te genereren, maken veel bedrijven gebruik van Google AdWords. Sommigen gebruiken daarvoor de handelsnaam en/of merken van een concurrent, ook in de getoonde advertenties.

Maar mag dit eigenlijk wel?

Het uitgangspunt is dat concurrenten elkaars handelsnamen en/of merken mogen gebruiken, ook in het kader van AdWords, tenzij het voor het publiek lastig is te zien van wie de advertentie afkomstig is. Als dat niet duidelijk is, dan is dat onrechtmatig jegens de ander. Daar vallen ook vage of onduidelijke advertenties onder.

3 stelregels

Bij het gebruik van andermans handelsnaam en/of merken voor Google AdWords dient daarom te worden gelet op de combinatie van het AdWord, de titel van de advertentie, de URL en de advertentietekst zelf. Over het algeheel dienen de volgende 3 stelregels in acht te worden genomen:

  1. Blijkt uit de advertentie duidelijk van wie de advertentie afkomstig is? Wordt bijvoorbeeld de naam van de adverteerder genoemd in de titel, de URL en/of de advertentietekst?
  2. Staat de/het (bekende) handelsnaam/merk van de concurrent in de titel, URL en/of advertentietekst?
  3. Is de titel van de advertentie specifiek voor deze adverteerder of juist zo algemeen dat deze door iedere adverteerder zou kunnen worden gebruikt?

Voorbeelden

De afgelopen jaren zijn er aardig wat uitspraken geweest over het gebruik van handelsnamen en merken als AdWord:

  • De enkele registratie van een merk als “onzichtbaar” AdWord zal niet al merkinbreuk opleveren, ook al bestaat dat uit het merk van een concurrent.
  • Het gebruik van merken is toegestaan wanneer de adverteerder het merk gebruikt om aan te geven dat hij originele, authentieke goederen van de merkhouder te koop aanbiedt, mits de merkhouder geen gegronde redenen heeft om zich tegen de verdere verhandeling van de betreffende goederen te verzetten. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de toestand van de goederen zijn gewijzigd of verslechterd.
  • Het gebruik van merken is nooit toegestaan om namaakproducten van het betreffende merk aan te bieden.
  • Zo mogen adverteerders andere merken ook gebruiken, als AdWord om zijn eigen goederen en diensten als alternatief van de producten van de merkhouder aan te prijzen, maar wanneer bij het publiek verwarring wordt gecreëerd, is sprake van merkinbreuk.

Conclusie

Is het nu een slecht idee om andermans handelsnaam en/of merk te laten registreren als AdWord of op te nemen in een Google-advertentie? Het vaststellen of het gebruik van andermans handelsnaam of merken is toegestaan, is een complexe aangelegenheid. Het is dan ook aan te bevelen om eerst juridisch advies in te winnen. Twijfelt u of uw advertentie door de beugel kan of valt het u op dat uw merk wordt gebruikt in een advertentie? U kunt altijd contact met ons opnemen!