Home > Blog > Wat zijn juridisch de grenzen van reclame op Social Media?

Wat zijn juridisch de grenzen van reclame op Social Media?

Facebook, Instagram, Twitter; allerlei kanalen waarlangs je als verkoper snel een groot publiek kunt bereiken. Maar waar moet je op letten als je online reclame maakt? Wat mag je wel en juist niet doen? In deze column geef ik een aantal tips.

Als je via social media reclame maakt heb je te maken met de wet, een veelheid aan verschillende ‘codes’ en algemene voorwaarden van de social media kanalen.

De wet
De wet maakt allereerst (in algemene zin) duidelijk dat vergelijkende reclame mag, maar misleidende reclame een no-go is. Als jouw product écht beter is dan het product van de concurrent, dan mag je de consument hier natuurlijk over inlichten. Let er wel op dat je dan een eerlijke vergelijking maakt. Vergelijk gelijkwaardige producten (geen appels met peren) en vermijd ‘met modder te gooien’ richting de concurrent. Zorg ervoor dat zijn reputatie of goede naam niet onnodig wordt geschaad. En teksten die de consument er op misleidende wijze toe overhalen iets te kopen, zijn taboe. Je mag in reclame natuurlijk best een beetje overdrijven, zolang dat maar niet te ver verwijderd is van de waarheid. Dit mag bijvoorbeeld niet:

– ‘OER-HOLLANDS’, terwijl het product in China wordt geproduceerd;
– ‘OPHEFFINGSUITVERKOOP’, terwijl je helemaal niet van plan bent om de onderneming te stoppen;- ‘SLECHTS 99 EURO’, terwijl de consument nog bijkomende kosten moet betalen.

Reclamecodes
Naast de wet gelden ook de Nederlandse Reclame Code en de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Deze codes bevatten de nodige regels over bijv. actievoorwaarden bij een win-actie op Facebook en transparantie bij vloggers (Reclamecode Sociale Media). Hoewel deze regelgeving geen ‘wet’ is, houden de ACM en de Kansspelautoriteit wel nauw toezicht op naleving ervan.

Voorwaarden social media
Ook de regels van de social media kanalen zélf zijn van belang. Je maakt immers gebruik van hun kanaal, dus zij bepalen de spelregels. Dat kan nog wel eens tot verbazing leiden. Zo zegt Facebook dat persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen niet mogen worden gebruikt bij promoties (‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’ en ‘Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen’ zijn bijvoorbeeld niet toegestaan).

Heb je zelf nog vragen over online reclame maken? Leg het ons voor!