Home > Blog > Hoe ‘EAU CROCO’ inbreuk kan maken op het krokodillenlogo van Lacoste

Hoe ‘EAU CROCO’ inbreuk kan maken op het krokodillenlogo van Lacoste

Het bedrijf ‘Pacogi’ wilde ‘EAU CROCO’ gaan gebruiken voor parfums. Lacoste, het bedrijf met het welbekende krokodillenlogo, startte een procedure tegen Pacogi. Lacoste was van mening dat ‘EAU CROCO’ overeenstemt met haar krokodillenlogo en daardoor bij de consument verwarring kon ontstaan.

Eerst gaf het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom Lacoste daar al gelijk in, en in hoger beroep wordt dit bevestigd.[1] De belangrijkste vraag is natuurlijk; waarom heeft Lacoste gelijk gekregen. Tussen het logo van Lacoste en ‘EAU CROCO’ bestaat immers alleen begripsmatige overeenstemming. ‘EAU CROCO’ communiceert dezelfde dan wel een gelijkende inhoud als het logo van Lacoste.

Echter Pacogi wil ‘EAU CROCO’ voor dezelfde producten (parfums) gebruiken als waarvoor Lacoste haar logo gebruikt. Aangezien de Diors en Chanels, maar ook Lacoste verschillende varianten parfums, met verschillende namen aanbiedt en het logo van Lacoste daarnaast grote bekendheid onder het publiek geniet, bestaat grote kans dat een koper van parfums denkt dat het luchtje met de naam ‘EAU CROCO’, een parfum is van het merk Lacoste.

Uit deze uitspraak kan een belangrijke les worden getrokken. Wanneer u een merk wilt laten registreren, dient u zich er van te vergewissen of uw merk begripsmatig, auditief dan wel visueel overeenstemt met een al geregistreerd merk. Ook wanneer u merk enkel begripsmatig, auditief dan wel visueel overeenstemt met een al geregistreerd merk, dient u ermee rekening te houden dat een bekend merk grotere bescherming geniet.

 


[1] Hof Den Haag 26 januari 2016, ECLI:NL:GHDHA:2016:1218.