Home > Blog > Het gezicht van een model als beeldmerk?

Het gezicht van een model als beeldmerk?

Model Maartje Verhoef, bekend van catwalkshows van Chanel, Louis Vuitton, Burgerry Prorsum en Calvin Klein, heeft een beeldmerk aangevraagd van haar gezicht. Zij deponeerde deze foto in het merkenregister.

Maar kan een gezicht wel worden ingeschreven als een beeldmerk?

Een beeldmerk brengt de identiteit van een bedrijf tot uitdrukking door een grafische uiting. Denk bijvoorbeeld aan een logo of een etiket, zoals de sierlijke, rode letters van Coca Cola, het nike-teken of de grote M van McDonalds. Zo’n logo kan als beeldmerk worden geregistreerd in het merkenregister. De aanvrager verkrijgt dan exclusieve rechten op het logo.

Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) heeft de aanvraag van Maartje geweigerd. Het aangevraagde merk kan niet in aanmerking komen voor inschrijving. Volgens het EUIPO mist het “merk” onderscheidend vermogen.

Het gezicht van een model kan dus niet zomaar worden geregistreerd als beeldmerk. Dat betekent niet dat er geen bescherming mogelijk is. Een model heeft namelijk altijd nog het portretrecht waar zij zich mogelijk op kan beroepen, indien zij het niet eens is met een publicatie.