Home > Blog > Hallo allemaal – aanhaken bij de luizenmoeder

Hallo allemaal – aanhaken bij de luizenmoeder

Een duizelingwekkende 4.176.000 Nederlanders keken afgelopen week naar De Luizenmoeder. Het kon natuurlijk niet uitblijven dat commerciële bedrijven ook wat van dat succes willen afsnoepen. De Kruidvat heeft daad bij woord gevoerd en is begonnen met de verkoop van Luizenmoeder-memorabilia. Maar: zij mogen dat.

Over het algemeen is het aanhaken bij een succesvolle tv-serie of sportevenement risicovol. De kans bestaat dat je al snel op een onrechtmatige manier meelift op de commerciële investeringen van een ander. Op zichzelf is aanhaken wel toegestaan, maar bij een succesvol concept is dat moeilijk zonder daadwerkelijk de naam of afbeeldingen te gebruiken. Als die elementen dan ook nog eens beschermd zijn door bijvoorbeeld auteursrechten of merkrechten, dan is voor het gebruik daarvan toestemming nodig. Zelfs als die rechten er niet zijn, kan het soms onrechtmatig zijn als nodeloos verwarring wordt gecreëerd. Aanleunen is dus niet bepaald zonder risico’s.

Waarom mag de Kruidvat dit dan wel? Heel simpel: zij hebben toestemming gevraagd aan het productiebedrijf en de omroep van De Luizenmoeder. Op basis daarvan biedt de Kruidvat allerlei keukenwaren aan met daarop #DeLuizenmoeder, en allerlei teksten uit het programma. Deze verkoop zal dus niet onrechtmatig zijn. De vraag is overigens of dat zonder toestemming in dit geval anders had geweest. Zo lijkt LUIZENMOEDER niet vastgelegd als merk, en kan erover worden getwist of teksten als ‘DAT VINDEN WIJ NIET RAAR, DAT VINDEN WIJ HEEL BIJZONDER’ wel (auteursrechtelijk) beschermd zijn. Maar: zonder toestemming had de Kruidvat in dit geval misschien wel nodeloos verwarring gecreëerd over dat zij een officieel verkoopkanaal was.

Dat de Kruidvat #DeLuizenmoeder-producten verkoopt mag wel juridisch gedekt zijn; de schrijvers/acteurs zijn er niet per se blij mee