Home > Blog > Geld verdienen met de naam en faam van Neymar?

Geld verdienen met de naam en faam van Neymar?

Het lijkt een gouden idee, de naam van een aanstormend talent vast laten leggen als merk vóórdat het talent hier überhaupt over nadenkt. Dit merk kan later veel waard zijn en behoorlijk wat geld opleveren voor de eigenaar, terwijl de naam en de faam hun oorsprong vinden bij iemand anders.  Een gevalletje gewiekst zakendoen? Of te kwader trouw? Over precies zo’n geval werd vandaag door het Europees Hof beslist.[1]

Neymar Da Silva Santos Júnior is een Braziliaanse voetballer die internationaal bekend staat onder zijn voornaam: Neymar. Op 17 december 2012 werd het EU merk “NEYMAR”, voor kleding, schoenen en hoofdeksels, aangevraagd en vervolgens geregistreerd door de Portugees Carlos Moreira.

Neymar maakte bezwaar tegen deze registratie van zijn voornaam als merk en diende een verzoek tot nietigverklaring in. Neymar was van mening dat Moreira het merk te kwader trouw had aangevraagd, omdat Neymar op de datum van de aanvraag al bekendheid had verkregen in Europa als speler in het Braziliaanse nationale voetbalteam. Moreira zou bij de aanvraag van het merk een oneerlijke intentie hebben gehad met betrekking tot het de registratie van het merk NEYMAR.

Moreira verweerde zich door te stellen dat hij misschien wel wist van het bestaan van Neymar, maar niet van zijn bekendheid als een rijzende ster in de voetbalwereld. Het kiezen van het merk “NEYMAR” zou op puur toeval berusten. Het Europese Hof vindt het ondenkbaar dat Moreira door puur toeval op deze merknaam is gekomen, met name door de wereldwijde bekendheid van Neymar op de datum van aanvraag, het feit dat Moreira op dezelfde dag een aanvraag indiende voor de registratie van het merk “IKER CASILLAS” – de naam van een andere beroemde voetballer – en de omstandigheid dat veel media geregeld berichtte over de mogelijke transfer van Neymar naar een vermaarde Europese voetbalclub.

Moreira stelt zich op het standpunt dat er sprake was van “puur toeval” en dat er geen sprake was van het verlangen om de bekendheid van Neymar uit te buiten en hiervan te profiteren. Het Hof acht dit niet aannemelijk waardoor het Hof niet anders kan oordelen dan dat het merk te kwader trouw is aangevraagd en dus nietig is.

[1] Moreira vs. EUIPO (Neymar).

Foto: © PA (Press Association)