Home > Blog > Einde van geoblocking: voortaan grenzeloos shoppen?

Einde van geoblocking: voortaan grenzeloos shoppen?

De cadeaus van Sinterklaas komen volgend jaar uit Spanje, maar dan écht. De Europese Commissie heeft aangekondigd geoblocking te verbieden.[1] Daarom kan men volgend jaar de sinterklaas- en kerstinkopen online in o.a. Spanje doen.

Inleiding
Ieder jaar stijgt de online verkoop in Europa. Toch vindt maar een klein deel van de verkoop plaats over de (digitale) grens. Dat terwijl het via het internet juist zo makkelijk kan zijn om in andere landen bijvoorbeeld je nieuwe paar schoenen te bestellen. Dat blijkt in de praktijk echter nog niet zo gemakkelijk, dit komt met name door het fenomeen geoblocking.[2]

Wat is geoblocking?
Geoblocking is het fenomeen waarbij online handelaren bezoekers op de website, die afkomstig zijn uit andere landen, anders behandelen dan bezoekers uit eigen land. Een voorbeeld: een Nederlandse webshopeigenaar probeert aankopen vanuit Italië te verhinderen, of: een Spaanse webshophandelaar hanteert verschillende prijzen voor klanten uit België. Deze handelaren maken daarbij onder meer gebruik van het IP-adres en het afleveradres van de klant.

Webshops doen dit omdat ze niet altijd aan buitenlandse klanten willen verkopen. Dat kan nogal een gedoe zijn met de levering en de buitenlandse btw. Daarnaast spelen echter ook contractuele barrières die vooral leveranciers opwerpen aan hun distributeurs een rol. Door de strategische belangen van de leveranciers worden consumenten belet online te shoppen binnen de EU.[3] In de praktijk blijken sommige online handelaren geen betalingen aan te nemen van buitenlandse klanten of in bepaalde landen niet te leveren.

Waarom is geoblocking in het nieuws?
Op 20 november 2017 heeft de Europese Commissie overeenstemming bereikt over het einde van unjustified geoblocking.[4] Hierdoor mogen webshops in de Europese Unie niet langer klanten weren uit andere EU-landen.[5]

Volgens de vicevoorzitter van de Europese Commissie, Andrus Ansip, kan de Europese consument straks kiezen van welke website zij iets willen kopen, zonder geblokkeerd of omgeleid te worden.

De nieuwe regels zien op een aantal specifieke situaties waar geen rechtvaardiging of objectieve criteria voor een andere behandeling van consumenten uit verschillende EU-lidstaten denkbaar zijn, waaronder:

  • De verkoop van goederen, waarbij de fysieke levering buiten deze regels valt. Voorbeeld: een Franse consument wil een koelkast kopen en hij vindt de beste deal op een Spaanse website. Met betrekking tot het kopen van het product dient de Franse consument hetzelfde behandeld te worden als Spaanse klanten, maar dit geldt niet voor de levering. De webshop mag verlangen dat de Franse consument het product ophaalt of zelf het vervoer naar Frankrijk regelt.
  • De levering van diensten op een specifieke locatie. Voorbeeld: een Duitse familie kan een kaartje voor de Efteling direct op de Nederlandse website kopen zonder hierbij te worden omgeleid naar een Duitse website.

Wat betekent dit voor u (als retailer)
U als online retailer mag straks niet zomaar meer klanten weren. Dat wil echter niet zeggen dat u overal in de EU verplicht moet leveren. Iemand uit Oostenrijk moet straks iets kunnen bestellen bij een Nederlandse webshop, maar de Oostenrijker moet in dat geval zélf de verzending regelen. Heel praktisch is deze manier van handelen (nog) niet, maar het biedt zeker een kans voor internationale postbedrijven.


[1] Europese Commissie, ‘Digital Single Market: EU Negotiators agreed to end unjustified geoblocking’, 20 november 2017.
[2] Rapport van de Europese Commissie, ‘Geo-blocking of Consumers Online: Findings of a mystery shopping carried out by the European Commission’, Daaruit blijkt dat op 63% van de websites in de EU aankopen uit andere lidstaten geweerd.
[3] Europese Commissie, ‘Mededinging: Geoblocking blijkt volgens sectoraal onderzoek e-commerce wijdverbreid in hele EU’, 18 maart 2016.
[4] Europese Commissie, ‘Digital Single Market: EU Negotiators agreed to end unjustified geoblocking’, 20 november 2017.
[5] Justified geoblocking bestaat voorlopig nog wel. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Netflix waar het auteursrecht en territoriale afspraken een grote rol spelen.