Home > Blog > Drie veelvoorkomende (juridische) problemen bij het maken van reclame

Drie veelvoorkomende (juridische) problemen bij het maken van reclame

Een nieuw product wilt u natuurlijk zo snel mogelijk onder de aandacht brengen bij de consument. Een goed middel hiervoor is het maken van reclame. Reclame-uitingen verschijnen in allerlei soorten en maten (via de radio, de tv, de krant, een magazine etc.) en alhoewel u natuurlijk het liefst uw product de hemel in wilt prijzen, is niet alles toegestaan. Hieronder drie veelgemaakte fouten m.b.t. het maken van reclame.

 Gebruik van afbeeldingen waarop rechten van derden rusten

U mag niet zomaar elke afbeelding die op google te vinden is, gebruiken in uw reclame. De kans is groot dat  op deze afbeelding auteursrecht  rust en u een schadeclaim aan uw broek  krijgt. Check dus voordat u afbeeldingen gebruikt  wie de auteur is en vraag (indien mogelijk) toestemming voor het gebruik hiervan. Er zijn ook websites waarop afbeeldingen gratis of  tegen een kleine  vergoeding aangeboden worden. Let er dan wel op of deze afbeeldingen commercieel mogen worden gebruikt.  Het is overigens ook goed om bewust te zijn van het feit dat er naast auteursrecht op afbeeldingen ook auteursrecht kan rusten op (stukken) tekst, muziek of video’s e.d. die op het internet te vinden zijn.

Misleidende reclame

Het is logisch dat u uw product wilt aanprijzen bij de consument. Deze aanprijzing mag echter niet zó ver gaan, dat de consument hierdoor wordt misleid. Misleidende reclame is reclame waarin onjuiste informatie wordt verschaft die onduidelijk is en de consument tot een besluit kan brengen dat hij met de juiste informatie niet zou hebben genomen. Enkele voorbeelden om dit te verduidelijken:

  • Zeggen dat u een ‘echt Hollands product’ verkoopt, wanneer  dit product in werkelijkheid in China wordt geproduceerd.
  • Stellen dat u op het punt staat uw onderneming te stoppen om zo de consument tot een aankoop te bewegen, terwijl dit helemaal niet het geval is.
  • Onduidelijk zijn over de wijze waarop de prijs wordt berekend, zodat de consument achteraf nog onverwachte kosten voor zijn kiezen krijgt.

Kortom, u mag in reclame best een beetje overdrijven zolang je maar wel altijd de waarheid vertelt over jouw product.

Vergelijkende reclame

Een van de manieren om een consument te overtuigen van de kwaliteit van uw product, is om uw product te vergelijken met producten van de concurrentie. Gezonde concurrentie mag, maar uiteraard zijn ook hier regels aan verbonden.

  • Geen appels met peren vergelijken: Als u reclame wilt maken voor een professionele camera, is het niet eerlijk om deze te vergelijken met een camera die uitsluitend is bedoeld voor het maken van snelle vakantiekiekjes.
  • In de reclame-uiting moet het duidelijk zijn van welke onderneming het product afkomstig is. U mag bijvoorbeeld niet laten lijken alsof uw product van een (veel bekendere) concurrent afkomstig is, om zo meer omzet te kunnen genereren.
  • Laat de concurrent in zijn waarde: Het is niet toegestaan om reclame te maken voor uw product die ten koste gaat van de reputatie en de goede naam van uw concurrent.

Conclusie

Als u bovenstaande regels in het achterhoofd houdt bij het maken van reclame en hiernaar handelt, dan kunt u onaangename verrassingen achteraf voorkomen Immers, ook bij het maken van reclame geldt: Hoe eerlijker, hoe beter!