Home > Blog > Do’s en don’ts bij vergelijkende reclame

Do’s en don’ts bij vergelijkende reclame

Indien u uw product beter vindt dan het product van de concurrent, wilt u dit natuurlijk naar buiten brengen. Maar is het toegestaan om de concurrent in een reclame-uiting te noemen? Of zelfs aan te geven dat uw product beter is? Dit is toegestaan, wel dient u rekening te houden met bepaalde voorwaarden.

Vergelijkende reclame mag niet misleidend zijn

Zo besloot het Europese Hof in een recente uitspraak dat vergelijkende reclame over de laagste prijsgarantie ongeoorloofd is, indien verschillende types winkels met elkaar vergeleken worden. Zo mocht Carrefour een product uit haar goedkoopste winkel type niet vergelijken met een product van het duurste winkel type van een concurrerende keten. Een reclame uiting is misleidend indien onjuiste informatie of juist een gebrek aan essentiële informatie een consument doet besluiten een aankoop te doen die hij anders niet zou doen.

Geen appels met peren vergelijken

Vergelijkende reclame is geoorloofd als de producten die vergeleken worden in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd. Indien uw product beter, goedkoper of meer duurzaam is dan het product van uw concurrent, moeten de vergeleken producten wel onderling verwisselbaar zijn.

Wie vergelijkt moet bewijzen

De producent die de vergelijkende reclame maakt, moet zijn beweringen kunnen bewijzen. Zorg daarom dat uw bewijsvoering gereed ligt alvorens de vergelijkende reclame naar buiten wordt gebracht. Waar mogelijk kunt u consumenten verwijzen naar het bewijs, zodat zij de vergelijking zelf kunnen controleren.

Vermijd verwarring en modder gooien

Voor de consument moet het duidelijk zijn wie de adverteerder is. De identiteit van de adverteerder mag niet verward worden met die van de concurrent. Let ook op dat vergelijkende reclame niet de goede naam van een concurrent mag schaden. Vermijd dus denigrerende uitlatingen.

Geen oneerlijk voordeel

Zorg ervoor dat u geen oneerlijk voordeel geniet door gebruikmaking van de bekendheid of onderscheidende kenmerken van een concurrent of zijn producten. De vergelijking moet centraal staan en niet het vergeleken product of dienst.

Conclusie

Vergelijkende reclame is in het algemeen toegestaan binnen het kader van bepaalde regels. Belangrijk is dat u uw vergelijking kunt bewijzen en er een eerlijke vergelijking wordt gemaakt. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op.