Home > Blog > Dieren en schilden: lijken deze bierverpakkingen te veel op elkaar?

Dieren en schilden: lijken deze bierverpakkingen te veel op elkaar?

Onder het merk Jupiler wordt bier verkocht. Aldi verkoopt bier o.a. onder het teken Buval. Sinds 2015 verkoopt Aldi dit bier in verpakkingen met een nieuwe aankleding. InBev, het bedrijf dat Jupiler in de Benelux produceert en verkoopt, was niet zo gelukkig met deze nieuwe aankleding. Zij was van mening dat het teken op het Buval-bier, inbreuk maakt op haar Jupiler-merken.

jupiler buval.png

Het Belgische Hof heeft onderzocht of sprake is van overeenstemming tussen de merken en het teken, en of deze overeenstemming verwarring bij het publiek kon opwekken. Het is immers niet de bedoeling dat het publiek de merken en het teken met elkaar associeert. Het teken van Buval en het merk van Jupiler worden voor dezelfde producten gebruikt, namelijk bier. Het relevante publiek is in beide gevallen de gemiddelde consument van pilsbier in de Benelux.

Verkoopkanalen

Echter de verkoopkanalen van Jupiler- en Buval-bier zijn niet hetzelfde. Buval wordt alleen in Aldi winkels te koop aangeboden, terwijl Jupiler in alle supermarkten behálve Aldi wordt verkocht. Jupiler word niet alleen via supermarkten verkocht, maar ook in andere winkels. Daarnaast wordt het in de horeca regelmatig geconsumeerd. Dit is niet het geval bij het Buval-bier, dat kan echt alleen in de supermarkten van Aldi worden gekocht. Aldi verkoopt namelijk in heel beperkte mate A-merken en voornamelijk huismerken, waaronder Buval-bier.

Vergelijking van de merken

Wanneer een merk bestaat uit zowel woord- als figuratieve elementen, worden de woordelementen in principe meer onderscheidend bevonden. Dit is best logisch: de consument zal het woord op het product gebruiken om het product te benoemen, en zal minder snel zeggen: “Mag ik een biertje met een stier op de verpakking?”.

In de merken van InBev is het woordelement Jupiler het meest dominante element, gevolgd door een schild met daarop een stier. In het teken van Aldi is het woordelement Buval een zeer dominant element, samen met een paardenkop met wapperende manen in een schild. Alhoewel zowel het merk Jupiler als het teken Buval de kleuren rood, zwart en wit gebruiken, is het Hof van mening dat er meerdere biermerken hun bierflessen of blikken in deze kleuren verspreiden. O.a. de verpakkingen van de bieren Cristal, Chimay en de Koninck bevatten ook deze kleuren. Het relevante publiek is het daarom gewend om de kleuren rood, zwart en wit te zien voor het gebruik van bier. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een schild en/of dieren in het merk, dit is niet ongewoon voor biermerken.

Ook als naar de auditieve vergelijking van het Jupiler-merk en Buval-teken wordt gekeken, kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie worden gekomen dat deze niet op elkaar lijken. Jupiler bevat immers drie lettergrepen, waar Buval er slechts twee telt. Ook al hebben het merk en teken een aantal letters gemeen, deze staan voornamelijk op een andere plaats.

Uitkomst

De verkoopkanalen wijken af en de woordelementen lijken niet op elkaar. Daarnaast komt het vaker voor dat de kleurencombinatie rood-zwart-wit en een schild en/of dieren in een merk voor bier worden gebruikt. Het Hof oordeelt dan ook dat geen sprake is van verwarringsgevaar.

In de praktijk

Het is niet verboden om bepaalde kleuren of de stijl van een merk enigszins over te nemen, helemaal niet als het gebruik daarvan vaker voorkomt voor dezelfde soort producten en/of diensten. Het is wel van belang dat het teken zich voldoende onderscheidt van een bestaand merk. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om een naam te nemen die veel lijkt op de naam van een concurrent, aangezien de consument een dergelijk woord snel zal gebruiken ter aanduiding van de producten. Als de namen veel op elkaar lijken zal eerder verwarring ontstaan.