Home > Blog > De merken van het EK 2016: wat mag ik wel en wat mag ik niet?

De merken van het EK 2016: wat mag ik wel en wat mag ik niet?

Het Europees Kampioenschap voetbal is 10 juni jl. voor de 15e keer van start gegaan. Helaas zullen onze oranje shirtjes dit keer weinig te zien zijn, omdat het Nederlandse elftal zich niet heeft kunnen plaatsen voor het EK. Desondanks volgen vele Nederlanders het EK op de voet en zijn ook zij doelgroep van verschillende ondernemers die zich linken aan het EK. Denk aan het verkopen van producten met het Euro 2016 logo of het exploiteren van een website met speelschema’s waarbij het logo wordt gebruikt in de banner. Dergelijk aanhaken bij het EK is echter uiteraard wel aan restricties gebonden.

 

De Union of European Football Associations (hierna: UEFA) gebruikt diverse merken bij het organiseren en promoten van het Europese voetbaltoernooi. De woorden UEFA EUROPEAN FOOTBALL CHAMPIONSHIP, UEFA EURO 2016 en EURO 2016 zijn onder meer voor de organisatie van het EK 2016 ingeschreven als woordmerken voor producten als kleding, spellen, sportartikelen, vlaggen, etc. Daarnaast zijn onder andere de volgende afbeeldingen geregistreerd als (woord/)beeldmerk:

1.jpg 2.jpg 3.jpg

De UEFA is hiermee uiteraard de enige die deze merken mag gebruiken en licentiëren. Toch hebben derden in uitzondering hierop de mogelijkheid om zonder vergoeding gebruik te maken van de beschermde merken. De UEFA heeft daartoe gebruiksrichtlijnen opgesteld, die in het bijzonder zijn gericht aan de pers.  Het kan goed zijn deze richtlijnen in de gaten te houden indien u van plan bent een merk van de UEFA te gebruiken, bijvoorbeeld in een nieuwsbericht of op uw website. Hieronder een selectie van de criteria zoals UEFA die stelt:

– Bij redactioneel gebruik mogen de merken worden gebruikt door zowel gedrukte als digitale media. Gebruik de merken enkel ter ondersteuning van uw publicatie. De merken mogen dus niet domineren op de voorpagina van een publicatie.

– Zorg ervoor dat u niet de indruk wekt dat de publicatie officieel door UEFA is goedgekeurd of dat u daarmee bent geassocieerd.

– Gebruik de merken niet voor advertenties of promotie-doeleinden (inclusief acties).

– De woordmerken mogen niet worden gebruikt in de domeinnaam van uw website. Wel toegestaan is een verwijzing naar de bron áchter uw domeinnaam, bijvoorbeeld www.[domeinnaam].nl/EUFAEURO2016nieuws.

– De merken (en dan in het bijzonder de logo’s) mogen niet worden bewerkt.

– Gebruik de merken niet als onderdeel van het design van uw website, achtergrond of in de titel.

– Verwerk de woordmerken niet in meta-tags, waardoor bij het zoeken naar het woordmerk in een online zoekmachine uw website naar voren zou komen.

– Mocht u een nieuwsbericht willen plaatsen op social media of een app, dan mag u de naam van de competitie gebruiken (bijvoorbeeld ‘European football championship’). Wat u daarbij niet mag doen is een ander woordmerk of logo van UEFA gebruiken zonder de toestemming van UEFA.

 

Alle criteria vindt u onder deze link. Mocht u niet voldoen aan bovenstaande richtlijnen, dan kan het zijn dat UEFA van zich laat horen en mogelijk een inbreukprocedure start. Dat zou uiteindelijk kunnen betekenen dat u eventueel gemaakte winst aan de UEFA moet afdragen en natuurlijk het gebruik van het merk moet stoppen. Bedenk echter wel dat de richtlijnen van de UEFA geen wet zijn. De echte wet biedt, redelijk in lijn met deze richtlijnen, sowieso de mogelijkheid om (zonder vergoeding) merken zoals EURO 2016 te gebruiken. Maar net als de richtlijnen van de UEFA laten zien; over het algemeen is daar wel de toestemming van de UEFA voor nodig. De uitzonderingen daarop, zoals bij redactioneel gebruik en doorverkoop van authentieke EK-producten, bespreken wij graag met u.